کد مطلب:303560 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

خطبه خداوند تعالی در ازدواج فاطمه و علی
این خطبه بر لوح محفوظ نقش بست و جبرئیل بر رسول خدا (ص) قرائت كرد:

الحمدردائی و العظمة كبریائی و الخلق كُلّهم عبیدی و امائی یا ملائكتی و سكان جنتی باركوا علی علی بن ابیطالب حبیب محمد و علی فاطمة بنت محمد فانی قد باركت علیهما و قد زوجت احب النساء الی من احب الرجال الیّ من النبین المرسلین. [1] .

ستایش ردای من و عظمت و بزرگی مخصوص من و تمام خلق بنده من و كنیزمنند ای فرشتگانم و ای ساكنان بهشت من، بر دوستدار محمد یعنی علی بن ابیطالب تبریك بگویید و بر فاطمه دختر محمد مباركباد بگویید زیرا من بر آن دو بركت دادم و محبوبترین زنان را به محبوبترین مردان از انبیاء و رسولان تزویج نمودم.

در همان سند آمده كه یكی از فرشتگان بنام راحیل عرض كرد بارالها بركت آنها در چیست؟ خطاب شد: محبت آنها را بر جمیع خلایق واجب گردانیدم و آنها را حجت خود بر خلق قرار دادم و به عزت و جلال خودم كه ذرّیه آنها را خزانه دار خود در زمین ساخته و تمام معادن عالم را به دست آنها سپردم و پس از انبیاء به وجود آنها بر خلق احتجاج می كنم.

در كشف الغمه از انس بن مالك روایت می كند كه گفت: من در حضور حضرت خاتم الانبیا (ص) بودم كه آثار وحی در جبینش ظاهر گشت و پس از لحظه ای فرمود: ای انس می دانی كه جبرئیل به من چه پیغام آورده؟ گفتم نه یا رسول الله فرمود: جبرئیل به من از جانب خدا پیغام آورد كه خدا فرمان داده تا فاطمه را به علی تزویج كنم آنگاه به من فرمود: برو ابوبكر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر و انصار را خبر كن تا حاضر شوند من اطاعت كردم چون مجلس به مهاجر و انصار آراسته شد علی علیه السلام را خواست و فرمود یا علی پروردگار مرا امر فرموده كه فاطمه را برای تو عقد كنم به چهار مثقال نقره آیا راضی هستی؟ عرض كرد: یا رسول الله راضی هستم همه حضار مباركباد گفتند سپس رسول خدا (ص) به منبر رفت خطبه عقد را ایراد فرمود.


[1] مناقب ابن شهر آشوب ج 106/2.